Heb je ooit opgemerkt dat wanneer President Barack Obama een speech hield voor Amerikanen uit de arbeidersklasse hij geen colbert draagt en zijn mouwen opgerold heeft? Dat is een bewuste keuze om uit te stralen dat hij ook een hard werkende man is.
Bewust of onbewust
Of je het nou leuk vind of niet, jouw kleding en presentatie communiceren over jou als persoon. De vraag is niet of je iets om mode geeft, het gaat er om wat je bewust of onbewust communiceert via jouw kleding keuzes. Net zoals een acteur in het juiste kostuum anders beweegt en spreekt, doet een persoon dat ook. De kleding vertelt een verhaal over jou en jouw bedrijf. Als je wil laten zien dat jouw werk schoon, fris en to the point is, dan moet je hier ook naar kleden. Misschien wel letterlijk, zoals een stropdas en puntige schoenen.
Je bewust kleden is ook belangrijk voor je zelfvertrouwen. Maar jouw stijl doet meer dan alleen communiceren naar je geest of naar anderen. Een onderzoek van Slepian* toont aan dat het daadwerkelijk invloed heeft op hoe je denkt.Bedrijfskleding vergroot het abstract denken en geven mensen een breder perspectief. Dus die stropdas kan misschien wel jouw creativiteitsknop inschakelen. Volgens de studie kan ook de besluitvorming op belangrijke manieren van invloed zijn door het dragen van bepaalde kleding.
Wat moet ik dan aan?
Het gaat er niet alleen om wat je als werknemer zelf uit wil stralen, maar ook hoe andere mensen hierop reageren. Hiervoor zijn een aantal dingen waar wij als TMC op letten. Wat zijn de werkruimtes en taken van de medewerkers? Staan ze voornamelijk, of zitten ze veel, of bewegen ze juist veel? Ook letten we op de eisen waar aan de kleding moet voldoen, denk hierbij aan veiligheid, professionaliteit en herkenbaarheid. Het gaat er om de juiste combinatie te maken: de indruk die je bij iemand anders achterlaat en met de eisen en wensen van de medewerker zelf. Er zijn nieuwe stoffen op de markt die dit kunnen combineren. Bijvoorbeeld zijn tricot colberts en blazers comfortabel en representatief tegelijk. De elastan die in de stof zit zorgt er voor dat je makkelijk kunt bewegen, maar het heeft ook een chique uitstraling. Maar ook kan kleding van bijvoorbeeld een plaatselijke horeca gelegenheid een verschil maken. Uit een Brits onderzoek** blijkt dat 1 op de 5 mensen geen fooi geven wanneer ze geen werkkleding aan hebben. Aan de andere kant, 21% van de respondenten zouden meer fooi geven als de werknemer er ‘slim en net’ er uit zien. Rond de feestdagen zegt 23% van de respondenten meer fooi te geven. Dubbel winst dus!
Strak in pak?
Het hoeft niet te betekenen dat de dresscode altijd strak en netjes is. De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, staat bekend om in een hoodie of in een simpel shirt te werken. Hij ging er zelfs mee op pad naar belangrijke meetings. Wat zou hij hiermee willen vertellen denk je?
Conclusie
Het gaat er bij bedrijfskleding om wat je uit wil stralen. Respect, vertrouwen, daadkracht, gastvrij, kennis etc. Denk hierbij dus ruim; in materiaal, kleur, pasvorm en functionaliteit. Bovenstaande voorbeelden laten zien wat je er mee kan bereiken. Heb jij een duidelijke visie over de identiteit en uitstraling van jouw bedrijf maar vind je het lastig om dit door te voeren in de kleding van de werknemers? Vraag ons dan advies op maat via het contactformulier of bel ons via 073- 65 60 999
Comentários