7 tips voor het aanschaffen van bedrijfskleding

Bedrijfskleding inkopen is een proces. Er komt vaak meer bij kijken dan men denkt. Het eerste advies is om mensen binnen je organisatie enthousiast te krijgen en een kleine kledingcommissie samen te stellen. Daarvoor heb ik 7 handige tips opgesteld die daarbij helpen.

Tip 1: Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Weet wat je nodig hebt voordat je een bedrijf gaat benaderen. Hieronder staan een aantal zaken op een rijtje:

·        - Wat is het doel om bedrijfskleding aan te schaffen?

·        - Welke teams hebben welke uitstraling nodig?

·        - Hoeveel kledingstukken per medewerker, afhankelijk van het aantal werkdagen?

·        - Gaat de kleding door dames en heren gedragen worden?

·        - Wil je standaard mooie kleding of zoek je iets special made?

·        - Welke service wens je te ontvangen van je bedrijfskleding leverancier?

·        - Wat is je budget?

·        - Ben je bewust bezig met MVO?

Tip 2: Tijdsplanning

Zorg ervoor dat je ruim van tevoren begint met het selecteren van één totaal leverancier. Kijk naar het aanbod wat zij kunnen leveren. Voldoet dit aan de verwachting? Plan bij een aantal bedrijven een afspraak in om te kijken naar de collecties en mogelijkheden. Als de keuze gemaakt is, zijn er nog een aantal zaken uit te werken. Denk hierbij aan het aanbrengen van borduur of bedrukking en de positie op de kleding. Kleding dient vaak gepast te worden en waar nodig nog vermaakt te worden. Neem voor dit proces de tijd!

Tip 3: Service

Let bij de keuze van je bedrijfskleding leverancier ook goed op welke service zij kunnen bieden! Kunnen ze met coupeuse op locatie komen opmeten? Hebben ze een eigen vermaak atelier en kunnen we komen passen in de showroom van de leverancier? Hebben ze een totaaloplossing voor alle werknemers binnen onze organisatie? Denk hierbij aan een representatief pakket voor iemand aan de balie tot echte werkkleding voor iemand in het veld. Is het daarnaast mogelijk om de huidige kleding in te nemen voor recycling? Maar wat als iemand een extreem kleine of grote maat heeft, wat is hierin de oplossing!?

Tip 4: Prijs-kwaliteitverhouding

De prijs-kwaliteitverhouding is een belangrijk onderdeel. De tip is om de prijs te beoordelen in relatie tot de levensduur. Er zijn bijvoorbeeld polo’s in verschillende prijzen. Een promotionele polo is wasbaar op 40 graden en zal bij normaal gebruik een jaar meegaan. Een duurdere polo is 60 graden wasbaar en wellicht bruikbaar van 1,5 tot 2 jaar en zal minder snel vaal worden. Als je er dan een mooie borduring op zet, welke gemiddeld € 5,- per polo kost is de keuze denk ik snel gemaakt.

Tip 5: Logo voorziening

Volgens de Belastingwetgeving horen op de kleding 1 of meer duidelijk zichtbare beeldkenmerken te zitten, die horen bij je organisatie (bijvoorbeeld een bedrijfslogo). Deze hebben samen een oppervlakte van tenminste 70 cm2 per kledingstuk.
Dit kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Een borduring, het plaatsen van een embleem of een mooie bedrukking. Bekijk daarbij goed op welke positie je een logo zou willen hebben en hoe groot. Wil je het opvallend of juist subtiel. Er zijn hier veel mooie oplossingen voor.

Tip 6: Communicatie en (na)leveringen

Communicatie is een belangrijk onderdeel. Wie is verantwoordelijk voor mijn account en als ik vragen heb bij wie kan ik dan terecht. Hebben ze de maatregistratie goed op orde of kan ik gebruik maken van een bestelsysteem waar ik makkelijk mijn vervolgorders kan plaatsen? Wat mag ik verwachten van levertijd? Blijven mijn producten wel in de collectie? Allemaal belangrijke items om eens na te vragen bij je beoogde leverancier of hij hieraan kan voldoen! 

Tip 7: Wassen en onderhoud

Kan ik mijn kostuum zelf wassen of moet het naar de stomerij? Er zijn tegenwoordig een heel aantal lijnen in bedrijfskleding welke je zelf goed kunt wassen op lage temperatuur. Als je deze producten na het wassen meteen goed uithangt kun je het de volgende keer zo weer aantrekken. Makkelijk en kostenbesparend!
Lees uiteraard altijd goed wat er op het was etiket staat en volg de was instructies welke je van TMC bedrijfskleding altijd zult ontvangen!

 

Succes met de tips en bel me als je meer informatie wilt hebben: 073-656 09 99